Édeskömény háromszor

A kismama napló folytatódik. Olvasom a tejszaporító tabletta dobozán, hogy az bizony édeskömény magot tartalmaz. És én hiszek ezekben a csodanövényekben, lásd még málnalevél-tea, cickafark-lé, na meg a jó öreg csalán főzet. Személyes tapasztalatom szerint sokkal hatásosabbak, mint az agyon ajnározott homeós bogyók.

Szóval arra jutottam, hogy ha már édeskömény, akkor mi lenne, ha élvezetesebb formában venném magamhoz, mint a nehézkesen lenyelhető tabletta. A végeredmény elnyerte az egész család tetszését, a legkisebb meg bőszen kortyolja a szaporodó tejet.

Pedig csak két édeskömény gumót mertem venni, viszont ebből 3 ételt is sikerült összehoznom.

Rizottó édesköménnyel, rákkal

Végre neki mertem látni a titokzatos, szent rizottónak. Előkészületként már hónapokkal ez előtt sikerült beszereznem a megfelelő rizst, ami vákuumcsomagolásban várakozott jobb sorsára. Aztán eljött az ideális pillanat.

Meg kell mondjam, ez az első próbálkozás beteljesítette minden várakozásomat. Pont olyan lett. Krémes, sok-sok ízzel gazdag. Pedig alaplé éppen nem is volt kéznél, így csak vízzel és borral főztem, de a többi alapanyag, például az igazi parmezán kárpótolt mindenért.

Mi került a 4 emberes adagba? 30 deka rizottóhoz való rizs, 20 deka tisztított rákocska, 1 édeskömény gumó, 1 kisebb póréhagyma, 2 gerezd fokhagyma, 2 deci fehérbor, 8-9 deci alaplé vagy víz, 3 evőkanál olívaolaj, 2 evőkanál vaj, 5 deka reszelt parmezán, só, bors.

Hogyan készült? A felmelegített olajon párolni kezdtem a falatnyira darabolt hagymát, édesköményt. Amikor elkezdett puhulni a zöldség, hozzáadtam a rizst és a fokhagymát. Átforgattam, hogy a rizs is üvegesedjen egy kicsit. Felöntöttem a borral és nagy lángon elpárologtattam az alkoholtartalmát. A forró vizet merőkanalanként adagoltam hozzá és közben kevergettem a rizottómat. Amikor felitta az aktuális adag vizet, jött a következő, amíg meg nem puhult minden.

Ekkor adtam hozzá az előfőzött rákot, kevertem bele a sajtot és a vajat, amitől különösen krémes és fényes lett. Megkóstoltam és fűszereztem, majd lefedve állni hagytam úgy 2 percig. Ez után már csak egy kanál kellett a kézbe és lehetett falni.

Burgonya-krémleves, balzsamecettel karamellizált édesköménnyel

Magam örömére kísérleteztem egyet. Némi főtt krumplit és póréhagymát összeturmixoltam vízzel, tejszínnel. A vékonyra karikázott édesköményt kevéske vajon kezdtem párolni, rálocsoltam 2 evőkanál balzsamecetet és nagy lángon édeskésre, karamellesre pirítottam. Ez lett a levesbetét az egyszerű kis levesem ellensúlyozására.

Édeskömény saláta

A gyereknézőbe érkező barátaimat mindössze hideg vacsorával fogadtam, meg persze néhány jóféle salátával. A mozarellával és pirított szalonnával feldobott jégsaláta azonban sokkal nagyobb tetszést aratott, mint ez az egyszerű, ám szerintem kiváló saláta. Nem cifráztam túl a dolgot, vékonyan felkarikáztam fél édeskömény gumót, hozzákockáztam egy savanykás, zöldalmát és az egészet megöntöztem fél lime levével. Üdítő, könnyű és különleges is, bár azt is meg kellett tapasztalnom, hogy kevesek rajonganak az ilyen, hagyományostól némileg eltérő ízpárosításokért.

Nincsenek megjegyzések: