Januári kínálat: a káposzta

Anyu mindig azt mondogatta, hogy ha valaki elég babot és savanyú káposztát eszik télen, nem lesz sem beteges, sem alultáplált. Ebben a két zöldségben szinte minden benne van: fehérje és rengeteg C vitamin. A téli kínálatból ezúttal a káposztát vettem sorra, fejes, kel, lila és savanyúkáposzta formájában egyaránt.

Káposztás-sajtos pite

Ez egy olyan mennyei recept, amit egyszer a hugicámmal válvetve el is készítettünk úgy 10 éve. Aztán ahogy lenni szokott, a leírás szőrén-szálán eltűnt. Most végre sikerült újra előkotornom a feneketlen dobozból, ami az újságokból kitépkedett recept-gyűjteményemet rejti. (Sajnos ez a doboz nem is annyira feneketlen, már kettő is csurig van, ideje beszerezni a harmadikat, de akkor még nehezebben fogok bármit is megtalálni. Szerencsére a blog ebben is segítségemre van, főleg, miután nekiláttam elkészíteni a tartalomjegyzékemet.)

Mi kell hozzá? A tésztához: 10 dkg túró, 1 tojás, 2 evőkanál olaj, 15 dkg liszt, 1 teáskanál sütőpor. A töltelékhez: 1 kis fej káposzta (kb. fél kiló), 1 fej vöröshagyma, 1 alma, 1 evőkanál cukor, 2 evőkanál olaj, 2 evőkanál őrölt pirospaprika, 25 dkg jól reszelhető sajt (én beleszerettem a sajnos egyáltalán nem helyi Ceddarba), 3 tojás, 2 dl tejföl, só.

Hogyan készül? A tésztához alaposan összegyúrtam a hozzávalókat, majd fél órán keresztül fóliába csomagolva pihentettem.

A töltelékhez a megtisztított káposztát, a hagymát és az almát vékonyra felcsíkoztam. Egy jó nagy lábasban olajon karamellizáltam a cukrot, rádobtam a káposztát és hagymát, sóztam, paprikával ízesítettem. Közepes lángon addig pároltam, míg a káposzta megpuhul, majd hagytam langyosra hülni. Hozzákevertem a tejfölt, a tojást, a felkockázott sajtot és az almát.

A tésztát vékonyra nyújtottam, kibéleltem vele egy tortaformát, elegyengettem rajta a tölteléket. A sós tortát ezután 30-35 percig 180 fokra előmelegített sütőben sütöttem. A teteje szép piros lett.

Édesre pirított kelkáposzta, csirkemell-tekerccsel

Egyik este igyekeztem egy olyan étket az asztalra rittyenteni, amely könnyű, modern, de alapanyagaiban mégis a hagyományos téli kamrát idézi fel.

Mi kell hozzá? 1 fej kelkáposzta, 2 alma, 1 kisebb zellergumó, 1 vöröshagyma, 2 dl fehérbor (az én konyhámban Chardonnay), 2 evőkanál vaj, só, bors, őrölt kömény, fahéj.

Hogyan készül? A káposztát felcsíkoztam, az almát és zellert pedig lereszeltem. Egy lábasban vajat forrósítottam, ezen megfuttattam az almát, zellert, hagymát. Ráöntöttem a bort, majd beborítottam a káposzta csíkokkal. Így a káposzta tulajdonképpen a bor gőzében párolódott meg, miközben az alma, hagyma és zeller sokkal jobban megfőtt. A megpuhult zöldségeket alaposan megfűszereztem és forrón tálaltam.

A csirkemell-tekercs pedig úgy készült, hogy a 3-4 darabba vágott mellfiléket szalonnaszeletekkel körbetekertem, fogvájóval megtűztem és kevés olajban pirosra sütöttem.

Rakott káposzta

A múlt héten készült még rakott káposzta is, gyerekkorom teleit idézve, a családi recept szerint.

Mi kell hozzá? Fél kg savanyú káposzta, 4 evőkanál olaj, 40 dkg sertés hús, 1 fej hagyma, 10 dkg rizs, 2 dl tejföl, 15 dkg kolbász, só, bors.

Hogyan készül? A savanyú káposztát, ha túl savanyú, egy kicsit átöblítjük, majd 2 evőkanál olajon puhára pároljuk. A húst ledaráljuk és 2 evőkanál olajon először üvegesre pirítjuk az apróra vágott hagymát, majd hozzáadjuk a húst. Ha a hús már megpárolódott, hozzákeverjük a rizst is. Enyhén sózzuk és borsozzuk, hiszen a káposzta és a kolbász elég erőteljes ízű. Egy tűzálló tálba először egy réteg káposztát, majd egy réteg húsos-rizses keveréket terítünk. Erre helyezünk néhány kolbász karikát. Addig ismételjük a rétegeket, amíg tart az alapanyag. Felül káposzta legyen, amire újból kolbászkarikákat teszünk. Végül meglocsoljuk a tejföllel is. Az így elkészített tálat 20 percig forró sütőben sütjük.

További káposztás receptjeim: Káposztás batyu, Libamáj vörös káposztával.

Nincsenek megjegyzések: