Kenyér!!!

Vagyis inkább lepény, de nem ez a lényeg. Én, Ági, életemben először, teljesen egyedül! Kenyeret (lepényt) sütöttem! És mennyei lett, ropogós héjjal, puha, foszlós belével. Azt nem tudom tesztelni, hogy meddig áll el, ugyanis az utolsó morzsáig felfaltuk mind a három darabot.



Még mindig le vagyok döbbenve, hogy milyen sikeresen legyőztem a genetikailag és kulturálisan egyaránt belém kódolt élesztő-fóbiámat. Gondoltam egyet és nekiláttam. Egyszerűen nem vonhattam ki magam a blogszférában eluralkodó kenyeres őrület alól. Bár én a saját könyvem receptjét követtem, némi módosításokkal.

A gyermekem hathatós közreműködése több alkalommal is meghiúsítani látszott a projektet, (például, amikor orvul kikapcsolta a sütőt én meg lestem, hogy miért dagad és miért nem pirul ez a fránya tészta), de végül csak a só maradt ki. Legközelebb biztos nem felejtem el, mert be kell valljam, akármilyen izgalmas is lett a kenyerem állaga, ízén érezni lehetett a sótlanságot. A jó öreg mézes kenyérnek viszont így is varázslatos volt.



Lepény

Mi kell hozzá? 1 kg liszt, 25 g élesztő, fél kiskanál só, 1 kiskanál cukor, 1 dl víz.

Hogyan készül? Az élesztőt kevés langyos vízzel összekeverjük, hozzáadjuk a cukrot és a sót, majd újra alaposan elkeverjük. A lisztet egy keverőtálba tesszük, közepébe lyukat formázunk és ebben öntjük az élesztőt. Lassan, kívülről befelé haladva a lisztet elvegyítjük az élesztővel. Amikor puha masszává állt össze, elkezdjük gyúrni. Ujjal és ököllel addig dolgozunk rajta, amíg apró levegő buborékok nem jelennek meg a tésztában.

Ekkor gömböcöt formázunk belőle és egy órán keresztül pihentetjük. A várakozási idő letelte után jó alaposan felforrósítjuk a sütőt. A tésztagömböcöt laposra nyújtjuk és egy liszttel megszórjuk. Egy olajjal vékonyan kikent tepsire fektetjük és addig sütjük, amíg kívül aranyszínű kérget nem kap. Lehetőleg még melegen lássunk neki.



Változtatások: fél kiló lisztet és 7 g száraz élesztőt használtam. Az 1 dl víz nem bizonyult elegendőnek, végül 2-3 decit biztos beleöntöttem, de ezt a szárazélesztő használatának is betudhatjuk.

A dagasztást pedig megpróbáltam a robotgéppel, de végül inkább maradtam a remek karizom erősítéses változatnál.

Nincsenek megjegyzések: