Az igazi csevapcsicsa így készül


Elég sok csevapként, csevapcsicsaként aposztrofált recept kerül fel a blogokra és egyéb honlapokra, ahogy közeleg a grillszezon. Csak egy pici bajom van ezzel, hogy nagyjából semmi közük ahhoz, amit Szerbiában, Horvátországban, Boszniában neveznek csevapnak. Persze nem baj ez, hiszen a németek is csinálhatnak Gulaschsuppe elnevezésű képződményt, amelynek semmi köze a mi gulyás levesünkhöz.

Csak gondoltam leírom még egyszer, mi a csevap lényege, mitől lesz az ami.

1. Három fő összetevő kell: hús, só, bors. A hús jó esetben marha és disznó keveréke, esetleg birka, bár ez utóbbi igen ritka. A hús legyen kicsit zsírosabb, semmi esetre se bélszín, szűzpecsenye. Érdemes kétszer ledarálni, hogy minél finomabb, puhább legyen.

A Balkán országaiban minden nagyobb üzletben, hentesnél meg lehet vásárolni a keveréket, szépen kiadagolva, sütésre készen, így mi viszonylag ritkán szöszölünk a darálással.

2. Opcionális összetevő egy egészen kevés, csipetnyi szódabikarbóna, ami puhítja a húst.

3. A csevap akkor az igazi, ha roston sül. Az olaj meg a serpenyő ki vannak zárva. A vaslap esetleg játszhat, forgalmas éttermek így sütik.

4. Nincs benne hagyma. A hagymás az a pljeskavica, a húspogácsa. A csevap mellé viszont kötelező egy nagy adag apróra vágott, sózott hagymát is belapátolni, már akinek bírja a gyomra az ilyesmit.

5. Nincs benne paprika, ajvár, stb. Hozzá viszont ehetünk ilyesmit, nagyon jól illik hozzá.

18 megjegyzés:

Kriszta írta...

Szüleim még arra tanítottak, hogy 60%-40% esetleg 70%-30% legyen az arány a disznó javára, mert az zsírosabb.

Anyul írta...

Hiába, az eredeti a legegyszerűbb is szokott lenni. Mindenképpen sütünk a nyáron, kedvet kaptam hozzá :)
Köszi

Unknown írta...

Predrag bácsi, a szomszédom ugyanígy készíti, töle tanultam el én is. Vegyes húsból, szódabikarbónával, de egy kis fokhagymát is tesz bele. Sajátkezüleg épített kerti grillen süti, még jó, hogy nem serpenyöben ;o) Káposztasalátával, ajvárral, felkockázott sózott hagymával és fehérkenyérrel...isteni!!!

Unknown írta...

Nyámi! Mi is szeretjük! Én horvát vagyok, mi is így készítjük. Úgy tudtam, a szódabikarbóna azért kell bele, hogy a külseje roppanós legyen.

Bombadil Toma írta...

azért minnél mélyebbre mész a balkánon, annál valószínűbb, hogy kerül bele birka/bárányhús is:)
én két rész marha egy-egy rész sertés és bárányhús keverékéből szoktam készíteni. egy horvát barátomtól tanult recept alapján, só, bors, kevés fokhagyma és szódabikarbóna. szoktak még nagyon kevés pirospaprikát is tenni bele azon a vidékeken ahol magyarok is laknak:))
én tárcsán szoktam sütni, tálaláskor nagy darabra vágott sózott hagymát és ajvárt mellé...

családi tűzhely írta...

Teljesen igazad van! A férjem családja a Vajdaságban is pont így készíti. Az én kedvencem a pljeska. Persze a csevapot is szeretem, főleg ha van mellé kajmak.

Ziti írta...

Na igen, ez A recept. Mi is így készítjük. Csakis parázson. Nem is tudom, ki szokott a sütés végén füstösebb lenni:) mi, vagy a hús? Ja, amúgy horvátok vagyunk.

Ági írta...

De jó, hogy ezt leírtad. A férjem mindig azzal nyaggat, hogy süssünk csevapot. Én meg azt hittem ez valami hú de bonyolult dolog, úgyhogy még soha nem sütöttünk.De akkor idén nyáron biztos nekiállunk.
Köszi. :)

e.ke írta...

Uhh, épp most jöttem haza Szarajevóból, ahol ettem is egy nagy adaggal, jaj de jóóóóó volt :)

Erzsebet írta...

Én is szoktam csevapcsicit sütni, balkáni szakácskönyvből tanultam. Disznó-és marha húshoz jutok hozzá csak. Én hagymát is teszek bele, tojást is keverek bele, sózom, borsozom. Salátával tálalom. Egy pécsi szerb étteremben hagymával ettük. Makedóniában szokás, hogy puffancs szerű péksüteményekbe töltik bele a kisült csevapot. Én is szoktam így. Nálam a pravoszláv ünnepek menű sorában is megtalálható.

cicukám írta...

Több mint 30 évvel ezelőtt ettem előszőr ezt, az azóta is kedvenc ételemet.A történet Pécshez kötődik, ott is a MILÁN étteremben.Már én sem Pécsen élek, a Milán is becsukott, de a "csevap" forever live.

Ami írta...

Ez az igazi cevapcici. Nagyon szeretjük. Bár bevallom, legtöbbször készen megveszem, de ha Magyorországon vagyunk, akkor mi állítjük össze a masszát.

Viszont én télen is szeretném enni, ekkor simán serpenyőben/sütőben is sütöm. Sőt, ha magunk csináljuk a keverést, teszek bele hagymát is. Így még finomabb. Nem hiszem, hogy ez bűn lenne, mindenki úgy készíti, ahogy szereti.

Mondjuk láttam már olyat is, hogy áztatott kenyeret, pirított hagymát, egy csomó fűszert is tettek a "cevapciciba", hát az már inkább egy fasirt :)))

Mamma írta...

Ági, két éve, a Tőled kapott könyvből sütöttem a csepavot, abban volt fokhagyma, igaz, csak egy gerezd. (Vagy azt magamtól tettem bele?:)) Most nincs kéznél a könyv, nem tudom megnézni.

Olyan, mint az igazi hamburger, húson kívül nem kell bele más. Abba egy kanál hideg vizet szoktam tenni.
És igen, roston a legjobb!

Unknown írta...

Hát mi úgy csináljuk ezt, hogy 75% sertés 25% marha de én teszek mondjuk 1 kiló húshoz fél kiló pépesre aprított vöröshagymát, kevés szódabikarbónát, sót borsot és ennyi. szerintem így a legjobb...

Unknown írta...

A csevabcsicsa Bulgárul kibabcse és egyáltalán nincs benne disznó hús .Birka ,Borjú vagy Marha hús

Rézsüly Püpü írta...

Olyan aranyos, amikor valaki a receptjére azt mondja, hogy ez az igazi. Még aranyosabb, amikor egy magyar azért oktatja a többi magyart külföldire, mert ő már volt ott és látta.
Az igazi csevap készítői meg húsz nyelven harmincféleképp csinálják és ha ismernék, megmosolygnák az okvetetlenkedő külföldit! :-)

Maya írta...

Erdélyben ,még egy kis száraz csombort is kevernek hozzá, de ott mitite a neve,,,,

marha írta...

Köszönöm, kipróbálom a hagymát!